Tuesday, October 28, 2008

Minu riided


Esimesed riided õmbles mulle ema. Ta rääkis punasest sametmantlist ja pisikestest satsidega kleitidest. Veel oli mul jänesenahkne kasukas, mida isegi uduselt mäletan. Uus kleit tehti alati suveks surnuaiapühaks. Vast seitsme aastaselt osteti mulle sinine kapronkleit, selline krobeline ja kange. Veel mäletan sinist madrusekleiti, suure valge kraega.


Päris väiksena olid mul ka rahvariided. Kahjuks pole jälle ühtegi pilti. Ka ema ei mäleta, kas need rahvariided sai rahvamajast sugulase pulmadeks laenatud või olidki minu omad.


Koolivormiks oli algkoolis triibuline pluus, must seelik ja põll. Ka must pluus, valge kraega ja must seelik. Pluusid käisid nööpidega seeliku külge. Muidugi algklassides käisid riietuse juurde sukad ja pihik. Mantlid osteti mulle Tallinnast ja nende eest hoolitses vanaema õde.


Kuna mu tädi töötas kingapoes sain esimesed tšehhi botikud juba 10 aastaselt. Need olid valged, laste omad ja maksid 5 rubla. Kummikute saamisega käis kaasas lugu, õieti suur nutulugu. Ema ei tahtnud valgeid kummikuid, ta ütles, et need lähevad kohe mustaks ja koledaks. Nutsin ja jonnisin siis niikaua kuni sain oma tahtmise, sest ema soovitatud lillad kummikud poleks minu arvates mitte üks raas sobinud minu sinise mantliga. Mantel oli selline imelik poroloonist ja kange, seest nagu saunašvamm.

Täiskasvanute kummikud olid lillat värvi, maksid 11 rubla, need sain hiljem.


Koolivormi peal kandsin algkoolis onunaise kudumisaparaadiga kootud ühevärvilisi kampsuneid, sest talvel oli koolimaja külm. Suusakampsunid tehti ka aparaadi peal, need käisid üle pea ja väikse lukuga. Vabaaja põhiriie olidki dressipüksid ja kampsun.


Peol käidi koolivormi valge pluusiga ja plisseeritud seelikuga. Seda seelikut hoiti kapis kapronsuka sees, et kortsu ei läheks. Koolis pidid sussid jalas olema.


Sellel pildil olen kümne aastane, piduliku pluusi ja seelikuga




Hiljem, kui ema endale uue kleidi tellis, siis ostis alati nii palju riiet, et mina sain ka õmblejalt kleidi või seeliku. Mingil ajal kaunistati kleite litritega ja pärlitega. Sukkpükse polnud ikka veel. Hirmsad asjad olid masinal kootud sukad, mis olid karedad ja mida kanti teiste sukkade peal ja sealt, kus jalg oli ülevalt paljas, nad hõõrusid.


Algkoolis käisime talvel viltidega, hiljem tulid nn“hüvasti noorused“. Mul olid sellised armsad poevildikesed, peal tikitud lilled ja muster. Nendega tohtis muidugi ainult koolis käia. Lumehange jaoks olid tavalised musta värvi kapukad, sees sada paari villaseid sokke. Hiljem ilmusid kaubandusse paksud sukkpüksid, mis olid ruudulised ja sellisest materjalist, et vastu karedaid koolipinke nühkides tulid pikad nailonniidid välja ja pool säärt võis ära kaduda.


Suuremad tüdrukud käisid talv läbi Tšehhi botikutega. Suvised jalanõud olid tennised. Suusasaapad kingiti mulle koos suuskadega 1965. a. Ja need olid punaste ja valgete triipudega tšehhi saapad. Osteti ikka mitu numbrit suuremad. Uisutamine oli ka õhtuti populaarne ja kooli juures oli muusikaga liuväli. Uisud olid onunaise omad, musta värvi, mingi vene toode.


Isa käis meil 1967. a. Soomes. See oli unustamatu. Ta tõi mulle musta nailonkile ja valge nailonpluusi ja kolmeaastasele vennale ka nailonpluusi ja kile. Endale ja emale tõi nailondressid ja mitu päevasärki. Isegi naabrid käisid vaatamas, mis materjal see selline on,mida pole vaja triikida.


1966 a. tuli uus koolivorm: hall pluus ja sinine pihikseelik, pidulik oli valge pluus. Osa tüdrukuid kandis ka ilma pihaosata seelikut. Sel ajal hakati kitsaid ja lühikesi riideid kandma koos lühikese poisipeaga. Need tüdrukud, kes paistsid välja vanemad, õmblesid ise igasususeid seelikujupatseid. Moodi tulid masinal kootud villased ja karedad kampsunid. Vot sellised


Tööõpetuse tunnis õmblesime viiendas klassis põlle, kuuendas öösärgi ja seitsmendas pluusi, kaheksandas vist kudusime mingi riietuseseme.


See pluus oli ikka paras „röögatus” küll, mingist mustlasemoodi bembergist




Siin on kaheksanda klassi tüdrukud esinemas



ja siin lõpuekskursioonil Saaremaal





4 comments:

helle said...

Ma vaatasin, Sul on nii mitu blogi. Huvitavad ja omanäolised kõik!
Meie kirjutasime ma vanu lugusid üles, aga praegu on kõik soigus - justkui said lood otsa;)

Emmeliina said...

tore, et leidsid. ma ei eksponeeri seda meelega esilehel. Olen neid enda mälestusi kirjutanud juba ammu, kuid sellest ajast kui sain skänneri muutus kõik. Pildid ütlevad nii palju.

Teie vanadel radadel käin kolamas, võib olla saab asi jälle hoo sisse kui mõni noorem suguvõsa liige hakkab huvi tundma. Ise olen tihti dilemma ees: kellele, milleks, kuid tänu blogidele läheb see nullseis mööda.

Oma kooli saksa keele ja inglise sõnastikuga olen bloginduses ikka veel suur kobakäpp. Väljakutse seegi kui midagi õnnestub.

Sorteerisin oma pilte, panin kirikud ja surnuaiad eraldi, Suure Jaani ka ilusti seal Kappide ja Köhleri hauaplatsidega. See mu teine hobi, aitab tuntud eestlasi meeles pidada.

see viimane Emmeliina pildistab trepp ja öö maja on jälle Aluverest

helle said...

Sa oled väga tubli!
Ja nii palju poegi ja järglasi( üks teine blogi).
Ma alles avastan Sind! Küll ma kõik kunagi läbi loen.

Emmeliina said...

aitäh, heal sõnal on palju jõudu! Ma ei käi praegu palgatööl. Sellest ka aja ülejääk ja tegelemine hobidega, sest muidu need veresooned ummistuvad:-(( Tundsin kunagi üht vana õpetajat, kes 75-selt õppis hispaania keelt. Siis ma ei saanud temast aru.